2010. július 2., péntek

Piac

Tegnap július elseje volt. Az majdnem olyan jó, mint a május elseje, csak még jobb, mert amíg a köztisztviselők jól megérdemelt pihenésüket tölti, addig a többi halandó szorgosan dolgozik. Ez nem fair! - gondoltam még pár éve is, aztán most már nem gondolom. Sőt! Igazából lehetne vízvezetékszerelők napja, tanár nénik és bácsik napja, utcaseprők napja, Dr. doktorok napja, villanyszerelők napja, buszsofőrök napja, vonatkerék kopogtatók napja, meg stb. napja is, engem nem különösebben zavarna. Mindenesetre, a tegnapi nap az én napom (is) volt. És az én napom többek között lebzseléssel. olvasással, csajokkal, zenével, fuvolatok-huzat vásárlással (a réginek sztrájkol a zipp-zárja) meg rosszul kiválasztott film félig megnézésével telt. Jaaa, meg a kánikula fölötti szörnyülködéssel. Még jó,  hogy az időjárás idén mindig szolgáltat beszédtémát, de most aztán már visszafoghatná magát. Szükségtelen ez az exhibicionizmus.
Node visszatérve a filmre: Agora.
Úgy tűnik nekem, hogy az utóbbi pár évben Hollywood és a többiek jóvoltából a görög mitológia a virágkorát éli. Még szép, hisz bőven akadnak ott hősök, szörnyek, csodák, istenek, emberek, meg félistenek és félemberek (félállatok), háborúk, kalandok, szerelmek, tragédiák, komédiák, (nagy levegő), természeti csapások, sorscsapások, varázslatok, ... . Épp valami ilyesmire vágytam, gondoltam, az Agora pont jó lesz, BB meg rábólintott. Ekkorát tévedni!
A film közepe felé, mikor a 4. századi alexandriai pogányok, keresztények, zsidók már egy órája ölték egymást szinte folyamatosan, erősen azon gondolkodtam, hogy miről is akar ez a film szólni. Vallásháborúkról? Hitkérdésekről? Emberi sorsokról a történelem forgatagában (be szépen mondottam!)? Nem igazán. Egyik sem. Minden olyan felületes volt, nem igazi . Mint egy díszlet. Mihez is? Egy óra kínszenvedés után jöttem rá, hogy a színtiszta emberi őrület és értelmetlen pusztítás bemutatásához. Ezek után nem is volt kedvem végignézni a filmet, és a végkifejletre sem voltam kíváncsi. Ebből nem hogy elég., de sok is volt egy óra. Úgyhogy BB-vel teljes egyetértésben, félúton töröltük a filmet a rendszerből.
Azért kíváncsiságból utánanéztem, mit is írnak a filmről a neten. Egészen ledöbbentem, és szomorúan kellett megállapítanom, hogy filmkritikai érzékem és történet- értelmezési készségem jól cserbenhagyott, hacsak nem hagyott el teljesen. TRAGÉDIA! :-/
Mert megtudtam, hogy a film nem csak kézzel fogható történelmi érzést közvetít, hanem nagyon is átélhető módon ábrázolja az akkori eseményeket és karaktereket. Azt se nagyon vettem észre, hogy a film a Tudomány és a Vallás konfliktusáról szólna. Ha igen, akkor valahogy (ez is) elveszik az öncélú látványban. Azért persze van, aki velem ért egyet. Ez némileg megnyugtatja háborgó is lelkemet :)
Na szóval, nézhetőnek nézhető, de nem túl élvezhető film.
És most: HURRÁ, NYARALUNK! :D

Nincsenek megjegyzések: